Skolens fokusområder

Skolens Indsatser

Skolens vision udmønter sig en række indsatser, der alle har til formål at sikre faglig udvikling og trivsel i skolens læringsfællesskaber

Dannelse og fællesskaber

På Hellerup Skole arbejder vi kontinuerligt med elevernes dannelse og med skolens fællesskab. Vi har en generel opmærksomhed på området, og vi har en række specifikke tiltag, der skal øge børnenes deltagelsesmuligheder i skolens læringsmiljø.

Trivselspolitik

Børn lærer bedst, når de trives. Derfor prioriterer skolen en række tiltag, der skal styrke klassernes fællesskab og børnenes trivsel. Hvis et barn eller en klasse ikke trives, er vi klar til at håndtere det. Læs mere her forældrene. Se i øvrigt skolens trivselspolitik.

Faglighed

Høj faglighed er vigtigt for os. Derfor følger vi nøje elevernes faglige progression gennem skoleforløbet. Det gør vi ved på baggrund af test og den daglige vidensindsamling fra elevernes arbejde at afholde halvårlige klassekonferencer med deltagelse af faglige vejledere, faglærere og ledelse, hvor vi taler klasserne og de enkelte elever igennem. Det er afgørende for os at både stærke og svage børn udfordres på deres niveau i undervisningen.

Læsning i fagene

Gode læsefærdigheder er ikke kun en nødvendighed i danskfaget. Alle fag i skolen kræver mere eller mindre læsning og har deres eget ordforråd og teksttyper. Derfor har vi de sidste år arbejdet målrettet med at udvikle undervisningen i læsning af de forskellige fags tekster, så alle elever får mest mulig læring i alle fag.

Projektbaseret læring

Vi ønsker at give eleverne mulighed for fordybelse, engagement og udviklingen af samarbejdsevner. Derfor har vi fokus på tværfaglighed og projektbaseret læring i forløb, der giver mening for den enkelte elev med afsæt i både den nære og fjerne omverden.

De kompetencer eleverne erhverver i disse forløb gennem nysgerrighed og undren, anser vi som vigtige for, at de kan begå sig i en foranderlig fremtid.