STEM forløbet - Scienceforløb i samarbejde med Gl. Hellerup gymnasium

STEM-forløbet på Hellerup Skole og Gl. Hellerup Gymnasium 2022/2023

Hellerup Skole og Gl. Hellerup Gymnasium tilbyder i fællesskab eleverne på Hellerup Skole et toårigt undervisningsforløb med fokus på det vi kalder STEM-fagene – Science, Technology, Engineering & Mathematics - på 8. og 9. årgang.

STEM-forløbet på Hellerup Skole er for dig, der gerne vil udfordres inden for naturfag i et læringsmiljø, hvor vi prioriterer fordybelse, engagement og samarbejdsevner.

Du vil i matematik- og naturfagsundervisningen være tilknyttet vores STEM-hold af elever og lærere med særlig interesse, motivation og passion for netop disse fagområder både i undervisningen på Gl. Hellerup Gymnasium og Hellerup Skole. I de andre skolefag vil du være tilknyttet den klasse, du går i nu.

På Gl. Hellerup Gymnasium vil du få en koncentreret dosis matematik-, fysik- og kemifaglighed og i år også biologi, der tager afsæt i faglige områder, som du kender til, men med en overraskende og anderledes tilgang.  Du vil komme til at møde uoverensstemmelser og modsigelser til din egen forståelse og tænkning, men du vil også opleve at få styrket og udviklet din forståelse og abstrakte tankegang.

På Hellerup Skole vil du opleve en matematik- og naturfagsundervisning, hvor det faglige niveau og den faglige progression løbende vil blive justeret, så du kan opnå den bedste faglige udvikling

I udskolingen på Hellerup Skole vil du også blive udfordret i projektbaserede læringsforløb, hvor du opnår viden og færdigheder ved i en længere periode at fordybe dig i, undersøge og svare på autentiske og komplekse spørgsmål og problemstillinger.

Her træner du dine kompetencer inden for innovation og entreprenørskab. Vi øver os sammen i at få helt nye idéer, som kan skabe værdi for andre, og derefter forsøger vi at gøre idéerne til virkelighed. Dette gerne ud fra FN’s verdensmål og i dialog med virksomheder og institutioner.

Vi vægter samarbejdet højt, og vi har som mål, at du i løbet af dit udskolingsforløb kan håndtere et projektforløb fra idé til produkt, og at du kan tænke tilbage på din læring og forstå, hvorfor det nogle gange lykkes og andre gange ikke.

Din profil

Hellerup Skoles STEM-forløb er for dig, som:

• ønsker et særligt interessefællesskab indenfor fysik, kemi og matematik og har et ønske om at fordybe dig fagligt
  • ønsker at involvere dig i undervisning og innovative processer og opnå kompetencer i at udtænke, designe og konstruere løsninger på autentiske problemstillinger
  • ønsker at vægte gode sociale relationer på holdet, i klassen og på årgangen.

Informationsmøde og optag

Grundet Coronasituationen kan vi ikke på nuværende tidspunkt melde en dato ud for et informationsmøde for elever og forældre om STEM-forløbet før efter d. 17. januar. Det betyder også, at vi må vente med en ansøgningsfrist.

Når vi kan melde en dato ud for henholdsvis informationsmøde og ansøgningsfrist, skal du ansøge ved at sende en motiveret ansøgning til skolens kontor lim@gentofte.dk mrk. STEM2022. Efterfølgende vil du så komme til en samtale med lærerne fra STEM-forløbet på Hellerup Skole. Her vil vi tale om din motivation, faglige interesse og lyst til at yde noget ekstra.

Kommer du fra en anden skole, foregår optagelsen på Hellerup Skole efter reglerne for almindeligt skole­skift - kontakt skolen for mere information.

Lærke, Nathalie og Magnus - tidligere elever på STEM-forløbet

”På STEM-forløbet er vi, der godt kan lide naturfag og matematik, samlet, og det gør, at der er en særlig stemning. Vi er fokuserede, og vi laver ofte noget andet, end man gør normalt. Vi leger fx med 3D-programmet i GeoGebra, programmerer små computerspil eller bygger raketter”.

At være med på STEM-forløbet på Hellerup Skole er anderledes - jeg går ikke kun på hold med mine STEM klassekammerater, jeg hører også til i min klasse. Det giver et fællesskab på hele årgangen, man er venner med alle. Det giver nogle meget varierede skoledage”.

Vi får undervisning på et højere matematisk og naturfagligt niveau. Det betyder, at vi skal arbejde lidt hårdere og mere fokuseret i timerne. På Gl. Hellerup Gymnasium bliver vi undervist i fysik, kemi og matematik af gymnasielærere. Det er spændende, og vi bliver endnu bedre til fagene og forberedt på, hvordan det er at gå i gymnasiet”.